Nedre urinveje hos kat

Fællesbetegnelsen for sygdom i de nedre urinveje (blære og urinrør) hos kat betegnes FLUTD (Feline Lower Urinary Tract Disease).

Sygdommen kan i begyndelsen ligne blærebetændelse, men kan udvikle sig i alvorlig retning og lede til tilstopning af urinrør.

Årsager

Årsagen til FLUTD er multifaktoriel. Der kan være krystaller og bakterier urinen men i 50% af tilfældene kan ingen af delene påvises. Nedsat aktivitetsniveau, neutralisering, overvægt og kosten er meget vigtige risikofaktorer. Ligeså kan stress fremkalde FLUTD.

Katten skal undersøges grundigt for at klarlægge alle faktorer, således der kan sættes ind med den korrekte behandling og understøttende management.

Hankatte har længere og smallere urinrør og er i øget risiko for tilstopning af urinrøret. Hvis katten ikke kan komme af med urinen, er det en alvorlig og livstruende situation, der akut kræver dyrlægebehandling.

Symptomer

Symptomerne er ofte forsøg på hyppig vandladning. Katten sætter sig mange gange på bakken, skraber og klager sig og er rastløs. Urinerer katten kun ude kan symptomerne vise sig ved nedstemthed, ændret adfærd, nedsat/ingen appetit og katten lugter nogle gange af urin og slikker sig hyppigt bagi.

Hos dyrlægen

• Kan katten ikke komme af med urinen, bedøves den og der lægges kateter i urinrøret.
  • Der tages blodprøver og urinprøver med henblik på igangsættelse af korrekt behandling.
  • Oftest er katten indlagt indtil den selv fint kan urinere uden besvær.
  • Ved mildere tilfælde kan katten behandles ambulant, men der tages stadig som minimum løbende urinprøver for igangsættelse og monitorering af behandling.
  • Foderskift til særlig diætkost er en meget vigtig faktor i forløbet. Foderet indeholder mindre mængde af de mineraler, der kan danne krystaller i urinen og har desuden oftest en urinforsurende effekt.
  • Ved gentagne problemer scannes kattens blære også for at se om der er større urinsten i blæren. disse kan fjernes kirurgisk.

Fakta

• Årsagen til FLUTD er det man kalder multifaktoriel, dvs. der kan være mange og ukendte faktorer involveret.
  • Der kan være både krystaller og/eller bakterier i urinen
  • Urinrøret kan tilstoppe og det kan være livstruende for katten
  • Særligt diætfoder er både en uhyre vigtig del af behandlingen samt forebyggelsen af FLUTD