Leukæmivirus hos kat

Denne virus hedder også FeLV (Felint Leukæmi Virus) og ses hos både fritlevende katte og i større indendørs kattehold.

Virus angriber de hvide blodlegemer og giver kræft i disse celler.

Symptomer

De fleste katte, som er smittet med FeLV, viser ikke tegn på sygdom. Stadiet uden symptomer kan vare fra uger til mange år. Viser katten symptomer, er det i starten oftest kun svage symptomer som følge af blodmangel og nedsat immunforsvar. Det kan være katten taber sig, får gentagne infektioner såsom øjenbetændelse eller forkølelse, bliver mere træt og begynder at lugte ud af munden pga. betændt tandkød.

Smitte

FeLV smitter kun mellem katte og dermed ikke til mennesker. Smitte mellem katte kan ske gennem urin, spyt og ved parring, men oftest sker det ved blod-til-blod kontakt, fx i forbindelse med slåskampe. Smitte kan også ske via mad- og vandskåle. FeLV kan også spredes fra en drægtig kat til hendes killinger gennem moderkagen og smitte kan også ske til killinger gennem modermælken.

Diagnose

Diagnosen stilles via en blodprøve (snaptest), der som oftest laves hos dyrlægen selv. Snaptesten kan være forbundet med usikkerhed og vil man være helt sikker, kan man ydermere sende blod ind til et eksternt laboratorium.

Behandling

Der er ingen behandling mod sygdommen, man kan dog behandle de sekundære følgesygdomme, men oftest med nedsat resultat. Katten bør holdes inde, dels for at forebygge smittespredning til andre katte og dels for at undgå andre infektioner fra andre katte. Hvis katten får alvorlige symptomer af leukæmivirus er aflivning desværre den enste udvej.

Man kan vaccinere katten mod FeLV. Dog tilrådes forudgående test først, da det ikke anbefales at vaccinere en kat, der er FeLV positiv.

Leukæmivirus

• Leukæmivirus hedder også FeLV (Felint Leukæmi Virus)
  • Smitter mellem katte, men ikke til mennesker
  • Smitter oftest ved direkte kontakt mellem katte (slåskampe, parring, drægtighed, nysen)
  • Diagnosen kan stilles ved blodprøve
  • Katten kan gå i årevis eller hele livet uden symptomer
  • Der er desværre ingen behandling mod leukæmivirus hos kat, dog kan raske katte vaccineres.