Mærk din kat

Pr. 1. juli 2021 har man ikke ejerskab over sin kat, hvis den ikke er mærket – uanset din hidtidige dokumentation for, at det er dig der ejer katten.

Det er ikke lovpligtigt at mærke sin kat, men du mister dit ejerskab og evt. din kat, hvis du ikke gør det.

Pr. 1. juli 2021 træder en ny lov i kraft
Det er regler under Mark- og Vejfredsloven, der ændres således, at hvis en kat ikke er mærket er den pr. definition herreløs og må anbringes på internat og videreformidles.

Hvilken mærkning skal du vælge?

Mærkning af katte behøver ikke kun at være øretatovering. Det kan også være en chip, der lægges ind under huden eller begge dele. Det står også i loven at mærkning kan være halsbånd, men mærkning med halsbånd er efter vores mening ikke sikker mærkning. Halsbånd falder nemt af eller kan fjernes af andre personer.

Chip OG øretatovering

Ønsker du at chippe din kat, anbefaler vi også at få den tatoveret i øret, enten med et ‘C’ eller andet mærke. Chippen kan nemlig ophøre med at virke på et tidspunkt i kattens liv. Det er også en god ide at få tjekket om chippen virker i forbindelse med de obligatoriske dyrlægebesøg. En mærkning i øret tydeliggør også over for den almindelige borger, der ikke har en chipaflæser, at denne kat har et ejerskab. Det kan være en stor hjælp ved fund af en tilsyneladende herreløs kat.

Isættelse af chip kræver i langt de fleste tilfælde ikke bedøvelse, men det gør en øretatovering hver gang.

Registrering

Det er vigtigt at få din kats tatovering eller chip registreret i et register. Dyrlægen kan gøre dette for dig. Det er ikke lovpligtigt, men findes katten, og den ikke er registreret, kan du som ejer ikke findes.

Når en korrekt mærket kat er fundet

I følge loven har finderen af katten eller internatet 24 timer til at kontakte ejeren. Efter kontakt har ejeren derefter 24 timer til at hente katten, ellers overgår katten til finderen eller internatet og er ‘herreløs’.

Chip din killing ved overtagelse

Vi får ofte herreløse killinger ind på klinikken, før de er neutraliseret og mærket. På baggrund af den nye lov anbefaler vi, at du få chippet din killing med det samme, når du overtager den. Samtidig kan den få sin første basis-vaccination og når den evt. skal neutraliseres kan den få den anden basis-vaccination og øretatovering.

(En killings første vaccination består af to basis-vaccinationer, der skal gives med 4 ugers mellemrum (8 + 12 uger eller 12 + 16 uger) og derefter skal katten revaccineres 1 gang årligt.)

Vær opmærksom på at din killing måske allerede er blevet vaccineret og chippet ved køb/overdragelse.

Fakta

• Pr. 1. juli 2021 træder den nye lov vedr. mærkning af katte i kraft
  • Katten skal være korrekt mærket med chip og/eller øretatovering for ikke at blive betragtet som ‘herreløs’.
  • Halsbånd er lovlig mærkning men IKKE en god ide!
  • Registrering af katten i en database er ikke lovpligtigt, men nødvendigt for at finde ejer.
  • Ejer har 24 timer til at hente sin kat, hvis ikke den skal erklæres ‘herreløs’.