Favrskov Dyreklinik og hestevelfærd

Dyrlæge Dorthe Nyrup tilbyder sundhedsrådgivningsbesøg i hestebesætninger hvor der ønskes et nyt og anderledes syn på den generelle sundhed og forebyggende tiltag mod livstilssygdomme.

I større hestebesætninger (hestepensioner, rideskoler, stutterier m.v.) kommer der ofte flere forskellige dyrlæger til de enkelte ejere og deres heste og det kan derfor være svært at have en rød tråd i den overordnede generelle sundhed og sygdomsforebyggelse på stedet.

Derfor tilbyder Favrskov Dyreklinik som noget helt nyt, et overordnet sundhedsrådgivningsbesøg i jeres besætning, hvor der fokuseres på alle hestene generelt, staldindretning, fodring, hovpleje, management, sygdomsraten m.v. Besøget tager udgangspunkt i det naturlige hestehold og de positive resultater på hestens velfærd,, som vi ser i det naturlige hestehold.

Et rådgivningsbesøg sammensættes sammen med dig/Jer og kan bl.a. omfatte:

• gennemgang af stalde og folde
  • gennemgang af de enkelte heste og deres problematikker (hvis der er nogle)
  • evt. blodprøvetagning og gødningsprøver på relevante heste
  • gennemgang af fodring, både tilskud, kraft og struktur
  • fastsættelse af evt.problematikker på stedet
  • fastsættelse af målsætning(er) for forbedring af sundheden på stedet
  • udarbejdelse af rapport og handlingsplan til brug for ejere, ansatte, dyrlæger og trimmere/smede og andre relevante personer, der har sin gang på stedet

Der vil ofte laves 1-2 opfølgende besøg igennem ½-1 år efter første besøg.

Det er også muligt at lave en permanent sundhedsordning, der også omfatter mere almindelige dyrlægeydelser samt hovtrimning.