LEPTOSPIROSE HOS HUND

Hvad, hvordan og hvornår?

Leptospirose er en af de sygdomme, vi almindeligvis vaccinerer vores hunde imod hvert år. Men hvad er leptospirose egentlig, og hvorfor er den vigtig?

Leptospirose skyldes leptospirer, en type bakterie, der også kaldes Spirokæt. Der er adskillige stammer af leptospirose bakterien, der kan være sygdomsfremkaldende.

Rotter, mus og andre gnavere huser ofte disse bakterier, som de udskiller i urinen. Leptospirose er en zoonose, dvs. den kan smitte til mennesker men altså også overføres til hunde og katte. I alle tilfælde via kontakt med smittet urin eller urinforurenede omgivelser (stillestående vand, søer, vandpytter, mudder, jord, foder med mere). Hos mennesker hedder infektionen Weil's sygdom og kan ramme nyrer, lever og centralnervesystemet, så god håndhygiejne er vigtig, hvis man har været i kontakt med eventuelle smittekilder.

Hos hunde viser de første sygdomstegn sig cirka en uge efter at hunden er blevet smittet. De første symptomer er uspecifikke og ligner mange andre sygdomme med nedtrykthed, opkastninger og feber. Derfor stilles diagnosen typisk først senere i forløbet, hvor sygdomstegnene er mere udprægede som følge af skader på de indre organer.

Jagthunde, samt hunde der bor på landet, færdes i stalde, bader i søer og åer, eller færdes i skove og på enge, har en særlig høj risiko for at blive smittet, men vigtigt er, at alle hunde kan i princippet smittes med leptospirose.

Mus og rotter findes alle vegne, også i byerne, hvor der kan forekomme urinforurenede vandpytter og fugtige områder på stier, i parker og haver, hvor hunde kan smittes. Det er vigtigt at vurdere hver enkelt hunds liv og færden med henblik på forebyggende tiltage mod leptospirose, dvs. vaccination.

Ligesom humane vacciner udvikles løbende, arbejdes der også kontinuerligt på de veterinære vacciner for at kunne beskytte vores kæledyr bedst muligt mod sygdomme. Den mest almindelige paraply vaccine beskytter hunden mod parvovirus, hundesyge, leverbetændelse, influenza og leptospirose. Men denne vaccine indeholder kun beskyttelse mod én af leptospirose stammerne. Derfor er der udviklet en ny Leptospirose vaccine (L4) der beskytter mod 4 af de mest sygdomsfremkaldende leptospirose stammer i stedet for 1. Selvom vaccinationsanbefalingerne for parvo, hundesyge og hepatitis er ændret til vaccination hvert 3. år, skal hunden stadig have leptospirose vaccine hvert år for fuld beskyttelse. Og her er L4 vaccinen meget relevant. Ikke nok med at man kan booste hunden hvert år som anbefalet, men man kan faktisk booste dem med en vaccine, der giver langt bedre beskyttelse end tidligere.

Som næsten alle typer af nye vacciner, der skal introduceres for immunforsvaret, skal der initialt vaccineres 2 gange med 3-5 ugers mellemrum og derefter 1 gang årligt resten af hundens liv. Man kan sagtens kombinere L4 vaccinen med vaccination mod parvo, hundesyge og leverbetændelse hvert 3.år, og der er heller ingen problemer ved samtidig vaccination mod kennelhoste.

Dyrlæge Dorthe Nyrup, Favrskov Dyreklinik

Læs også om: Vaccination af hund